Пригадайте! Які складові визначають самореалізацію особистості?Висловлюємо свою думку. Як ви розумієте вислів: «Як можна пізнати себе? Тільки в дії, але ніяк не в спогляданні. Намагайся виконувати свій обов’язок — і ти відразу дізнаєшся, що в тебе за душею»? (Й. В. Ґете, німецький письменник)
Самовизначення та його складовіВажливою складовою самореалізації молодої людини, яка пов’язана з її життєвими планами й майбутніми намірами, є самовизначення. У процесі самовизначення людина усвідомлює не тільки те, чого вона хоче досягти в майбутньому, а й те, які кроки треба зробити на цьому шляху.
Запам’ятайте!Самовизначення — це відкриття себе, виявлення передусім своїх позитивних якостей і можливостей, а також тих задатків, які потім шляхом самовиховання людина зможе перетворити на здібності, а талант — на стійку рису характеру. Самовиховання — це свідома систематична робота особистості над собою з метою усунення тих чи інших недоліків і формування позитивних якостей, що відповідають вимогам суспільства й особистого плану розвитку. Підвищує ефективність процесу самовиховання ідеал, до якого прагне людина. До самовиховання байдужі переважно ті, хто не має життєвої мети й ідеалу.
Аналіз свого «я»Перш ніж поставити перед собою життєву мету, ви повинні проаналізувати, які позитивні якості допоможуть вам здійснити плани й бажання, а негативні якості можуть стати на заваді цьому. Потім варто розробити план досягнення мети. Визначивши життєві цілі, їх необхідно порівняти з вашими реальними можливостями. Для цього спочатку треба в письмовій формі сформулювати можливості свого «я». Тому подумайте, які властивості, навички й уміння вам варто виробити в собі, а яких, навпаки, поступово позбутися. Потім, ураховуючи ці оцінки й цілі, добре обміркуйте, як саме вам хотілося б проявитися в житті: чим захоплюватися, чого ви прагнете досягти в навчанні, у стосунках з людьми, як зберегти або поліпшити здоров’я, фізичний розвиток тощо
Значення мети, цілей і планів у житті людини. Перш ніж узятися за реалізацію поставленої мети, обміркуйте, як ви збираєтеся її досягти. І тільки після цього беріться до справи. Рішуче відхиліть будь-які сумніви й вагання щодо того, правильно чи неправильно складений ваш план; ви зобов’язані його неухильно виконувати. Переглянути план можна лише в тому разі, якщо виникнуть непередбачені обставини. Дбайте про те, щоб поставлені цілі відповідали вашим здібностям і можливостям. Не варто себе переоцінювати, але так само не варто й недооцінювати. Починайте з легких завдань і поступово підвищуйте вимоги до себе. Щоранку на хвилину зосередьтесь і подумайте, що вам сьогодні треба зробити. При цьому пригадайте, чому вам необхідно виконати саме це завдання, і налаштуйте себе на відповідний лад.
Я вважаю так. А ти?Спростуйте або доведіть правильність тверджень: Досягає успіху та людина, яка вже має певний успіх. Потрібно вчитися більше на своїх успіхах, ніж на невдачах. Треба любити те, що робиш, й іти вперед крок за кроком. Добре тим, хто вдвох. Хто обрав собі цілі, що враховують громадські інтереси, завжди матиме більше задоволення, ніж якби він дбав тільки про власний добробут.
Життєві навички, мотивація успіху. Пригадайте життєві навички, що сприяють фізичному, психічному та духовному здоров’ю. Вони мають стати невід’ємною частиною вашої щоденної програми. Формуйте в себе навички мотивації успіху й тренування волі, зокрема:віру в те, що ви є господарем свого життя;установку на успіх;уміння концентруватися на досягненні мети;наполегливість і працьовитість . Правильна мотивація сприяла успіхові таких відомих людей, як О. Скрипка (а), Т. Кароль (б), О. Усик (в)
Поміркуйте. Ознайомтеся з порадами психолога Ф. Зімбардо та проаналізуйте їх, використовуючи власний досвід. Визначте, що є основним для вас. Проаналізуйте своє минуле й з’ясуйте, які особисті зв’язки й рішення змусили вас жити саме так, як ви живете. З’ясуйте, що для вас є важливим, у що ви вірите. Урахуйте свої можливості й визначте, яким би (якою б) вам хотілося себе бачити. Намагайтеся зрозуміти й пробачити тих, хто вас скривдив і не допоміг, коли ви цього потребували, пробачте собі свої помилки, невдачі й вагання. З негативних спогадів візьміть усе корисне для себе. Пам’ятайте: поки у вас є погані спогади, вони володіють вами. Згадуйте про минулі успіхи, навіть якщо їх мало.
Провина й сором формують вашу поведінку, відводячи вас від позитивних цілей, обмежують можливість творчості. Довіра до себе обов’язкова! Ніколи не говоріть про себе погано, особливо остерігайтеся таких категоричних оцінок, як «невдаха», «невиправна людина». Не дозволяйте іншим критикувати ваші особистісні якості. Предметом обговорення можуть стати тільки ваші дії. Не бійтеся зворотного зв’язку — він може бути корисним. Уникайте ситуацій, у яких ви відчуваєте дискомфорт, і людей, з якими вам не хочеться спілкуватися. Якщо ви не можете змінити ситуацію або скоригувати власну реакцію, уникайте її. Дайте собі час, щоб розслабитися, відпочити, прислухатися до себе, отримати задоволення від хобі та справ, якими ви можете зайнятися. Розвивайте навички спілкування, зацікавтесь якоюсь темою й станьте авторитетом у галузі, яка може бути підґрунтям для встановлення контактів з іншими людьми. Майте принаймні одну якість, що радує інших, є корисною для них.
Кроки до успіхусамозобов’язання передбачає планування вами роботи над собою залежно від того, які риси характеру ви прагнете сформувати чи подолати та за який термін.крок уперед — щоденне планування діяльності на наступний деньоцінювання прожитого дня — аналіз своїх дій, вчинків і недоліківправила поведінки — дотримання правил поведінки, які кожна людина складає для себе; це привчає до виконання своїх обов’язків;
Домашнє з а в д а н н я. Любить товариство, легко знайомиться з іншими людьми, цікавиться людьми, мовчазний (мовчазна), добре тримається в товаристві, дотепний (дотепна), поважає людей старшого віку, легковажить думкою інших людей, ставиться з підозрою до друзів, людина без претензій, однозначно висловлює свою думку, має почуття гумору, не любить суперечок, відверта людина, легко адаптується, спокійно реагує на критику, гарно вдягається, дбає про свою зовнішність, завжди об’єктивно оцінює ситуацію, довіряє навіть незнайомим людям, широка натура, альтруїст, оптиміст, недооцінює себе, ніколи не хвалиться, вірить у свої сили, упевнено тримається в групі однолітків, сильна індивідуальність, урівноважений (урівноважена), може не погоджуватися через принцип, цілеспрямований (цілеспрямована), не має комплексів, не любить людей, бракує почуття колективізму, важко знайомиться, мало цікавиться людьми, не вистачає почуття гумору, має схильність до суперечок, шукає компроміси, бракує чуйності, легко ображається, важко адаптується, не любить критики, бракує добросердості, часто необ’єктивно ставиться до інших, любить керувати, переоцінює себе, часто хвалиться, занадто самовпевнена людина, має нахил до марнославства, слабка індивідуальність, не має мети, страждає від комплексів, не має гордості, виявляє неповагу до старших. Обговоріть з батьками, близькими людьми та друзями риси характеру, які є визначальними для вас. Так ви дізнаєтеся про себе набагато більше, ніж знаєте тепер. Перед вами перелік людських якостей — позитивних і негативних. Отож довідайтеся, яку думку про вас мають інші люди.
ПРАКТИЧНА ВПРАВА ПРОЧИТАЙТЕ ПОЧАТОК РЕЧЕНЬ І ВИБЕРІТЬ АБО ВПИШІТЬ СВІЙ ВАРІАНТ № з/п ПОЗИЦІЯ ПРОДОВЖІТЬ РЕЧЕННЯ (ВАРІАНТИ) 1. ЯКЩО У МЕНЕ ЩОСЬ НЕ ВИХОДИТЬ, … А) Я БІЛЬШЕ ЙОГО НЕ РОБЛЮ; Б) Я СПРОБУЮ ЗРОБИТИ ЙОГО ЩЕ РАЗ; В) Я ПОПРОШУ ДОПОМОГИ В ІНШИХ (ДРУЗІВ, БАТЬКІВ); Г) СВІЙ ВАРІАНТ__________________ 2. ЯКЩО У МЕНЕ ЩОСЬ НЕ ВИХОДИТЬ, … А) Я СПОКІЙНИЙ ТА ВПЕВНЕНИЙ; Б) Я ПОЧИНАЮ ХВИЛЮВАТИСЯ (НЕРВУВАТИСЯ); В) СВІЙ ВАРІАНТ __________________ 3. ЯКЩО У МЕНЕ ЩОСЬ НЕ ВИХОДИТЬ, … А) Я ПОЧИНАЮ ВИКОНУВАТИ ІНШУ ДІЮ; Б) Я НАМАГАЮСЯ ЗАСПОКОЇТИСЯ У РІЗНИЙ СПОСІБ; В) Я ПЛАЧУ; Г) Я НІЧОГО НЕ ХОЧУ РОБИТИ (ВПАДАЮ У РОЗПАЧ, ДЕПРЕСІЮ). Д) СВІЙ ВАРІАНТ________________________
ПРИКЛАДИ ПОЗИЦІЇ ЧИННИКІВ ПІД ЧАС ФОРМУВАННЯ САМООЦІНКИ РІВЕНЬ ДОМАГАНЬ ДУМКИ ІНШИХ ПРО ТЕБЕ РЕАКЦІЯ НА ДУМКИ ІНШИХ Я ПРИГОТУЮ СТРАВУ ЯКНАЙКРАЩЕ ВІН\ВОНА ПРЕКРАСНИЙ КУХАР. ХАЙ ЩЕ РАЗ ПРИГОТУЄ Я БУДУ ВЧИТИСЯ ГОТУВАТИ ІНШІ СТРАВИ. Я ЗАДОВОЛЕННИЙ Я ЯКІСНО ВИКОНАЮ ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ ВІН\ВОНА УСПІШНИЙ У НАВЧАННІ. Я ЗВЕРНУСЯ ДО НЬОГО ЗА ДОПОМОГОЮ. Я БУДУ ВИКОНУВАТИ ЗАВДАННЯ ІНШОГО ТИПУ. Я ЗАДОВОЛЕНИЙ МЕНІ ВДАЄТЬСЯ Я ПРОБІЖУ 100 М ЯКНАЙШВИДШЕ ВІН/ВОНА ТАЛАНОВИТИЙ СПОРТСМЕН. Я ЗАПРОПОНУЮ ВЗЯТИ УЧАСТЬ В ІНШИХ СПОРТИВНИХ ЗМАГАННЯХ Я СПРОБУЮ БІГТИ ІНШІ ДИСТАНЦІЇ АБО БУДУ УДОСКОНАЛЮВАТИСЬ НА ЦІЙ Я НЕ БУДУ ВИКОНУВАТИ ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ ВІН/ВОНА НЕ МОЖЕ (НЕ ХОЧЕ, НЕ ВМІЄ, НЕ РОЗУМІЄ, ЛІНУЄТЬСЯ). НА НЬОГО/НЕЇ НЕ МОЖНА ПОКЛАСТИСЯ. ОТРИМАЄ НИЗЬКИЙ БАЛ Я СПРОБУЮ ЩЕ РАЗ. НАВІЩО ПРОБУВАТИ – Я СПИШУ. НАВІЩО ПРОБУВАТИ – МЕНІ ЦЕ НЕ ПОТРІБНО. Я НЕ ХОЧУ ДОПОМАГАТИ БАТЬКОВІ ВІН/ВОНА ЛІНИВА, НЕ ХОЧЕ. ЗАЛИШУ ЙОГО В СПОКОЮ БУДУ ШУКАТИ ІНШИХ СПОСОБІВ Я СПРОБУЮ ЩЕ РАЗ. МЕНІ ЦЕ ПРИДАСТЬСЯ У ЖИТТІ. ЯК ДОБРЕ, ЩО МЕНЕ НЕ ЗАСТАВЛЯЮТЬ ЦЕ РОБИТИ. Я НЕ БУДУ ГРАТИ У ФУТБОЛ ВІН/ВОНА БОЇТЬСЯ, НЕ ЛЮБИТЬ, НЕ ВМІЄ. НЕ БУДУ БІЛЬШЕ ПРОПОНУВАТИ Я СПРОБУЮ.АДЖЕ ФУТБОЛ – КРУТО. Я БУДУ ШУКАТИ ІНШИЙ ВИД СПОРТУ. МЕНІ ЦЕ НЕ ПОТРІБНО, НЕ ВДАЄТЬСЯ.
ОЗНАЙОМИВШИСЬ ЗІ ЗМІСТОМ ПОПЕРЕДНЬОГО СЛАЙДУ, СПРОБУЙ ДАТИ ВІДПОВІДІ НА ЗАПИТАННЯ. ВИБЕРІТЬ ДІЮ, ЯКУ ВИ НАЙКРАЩЕ ЗРОБИЛИ АБО ЯКА ВАМ НЕ ВДАЛАСЯ. ЗАПИШІТЬ ЇЇ. 2. ПРИГАДАЙТЕ, ЯК ПОСТАВИЛИСЯ ДО ЦЬОГО НАВКОЛИШНІ. ЗАПИШІТЬ. 3. ЯКІ ВИСНОВКИ ВИ ЗРОБИЛИ НА ОСНОВІ РЕЗУЛЬТАТУ ДІЇ ТА ОЦІНКИ ІНШИХ. ЗАПИШІТЬ. 4. ЯКІ НАСТУПНІ ДІЇ ЩОДО ЦЬОГО ВИ ПЛАНУЄТЕ (АБО ВИ ВЖЕ ЗРОБИЛИ). ЗАПИШІТЬ. 5. ОЦІНІТЬ ВЛАСНУ САМООЦІНКУ. ЗАПИШІТЬ.
Здібність — природний нахил до чого-небудь, властивість, що проявляється в умінні робити що-небудь корисне. Розвиватися — ставати розумово та духовно вищими, до- сягати успіху в певній справі. Талант — природний хист людини до певного виду діяль- ності, уміння, які розвиваються з набуттям навичок і досвіду. Прочитайте визначення понять. Які з них вам уже відомі? Чи кожна людина може стати талановитою? 1. Кого ми називаємо розвиненою особистістю?
2. Як у людині поєднуються індивідуальність та її автономія? Індивідуальність людини — це те, що визначає її неповторність і виявляється в рисах її характеру й інтересах. Індивідуальність — це сукупність усіх якостей людини, завдяки індивідуальності кожна людина сама творить свій життєвий шлях. Індивідуальність формується від народження в процесі виховання та розвитку під впливом усталених у суспільстві моральних норм. Автономія — це незалежність від будь-чого. Автономія особистості передбачає право кожної людини самостійно визначати шляхи та засоби розвитку власних здібностей, зокрема обирати професію відповідно до своїх умінь і бажань, торувати свій власний життєвий шлях.
Робота в групі. Як людина може «створити себе сама»? «Створи себе сам»Легендарний англійський та американський кіноактор і кінорежисер Чарлі Чаплін, якого вважають найкращим коміком в історії кінематографа, мав доволі складну долю. Його можна зарахувати до категорії людей, що «створили себе самі».
Прочитайте висловлення геніального актора. Чи можуть ці правила стати в пригоді сучасній людині, яка прагне досягнути успіхів у житті та зберегти власну індивідуальність? «Ніщо не вічне в цьому світі, навіть наші проблеми. Я завжди багато працював... І завжди вибирався зі стічної канави». «Я люблю гуляти під дощем, щоб ніхто не бачив моїх сліз... Останній раз я плакав... учора. Це очищає, і починається новий день». «Даремно прожитий день — це день, коли ми не сміялися. У мене був складний рік. Єдине, що врятувало мене, це сміх. Я сміявся так часто, як тільки міг. Я цілими днями слухав гумористів». Чарлі Чаплін
Прочитайте статті Конвенції про права дитини та дайте відповіді на запитання. Чи можна вважати зазначені статті Конвенції підтвердженням важливості забезпечення автономії особистості? Що передбачає автономія особистості?Чи повинна людина дотримуватися загальноприйнятих норм моралі та законодавства, забезпечуючи свою автономію? Мовою джерел
Людська особистість потребує постійного вдосконалення. Саме розвиваючись, людина тягнеться до чогось кращого, прокладає стежку до власного щастя. І якщо фізично людина може досягати певної межі, то духовне вдосконалення не має меж. Саме тому важливо планувати особистий розвиток. Кожна людина має чітко ставити перед собою завдання та наполегливо досягати мети. Суспільство також має максимально сприяти всебічному розвиткові людини. 4. Для чого потрібно планувати особистий розвиток?
За допомогою QR-коду прочитайте біблійну притчу про таланти. Дайте відповіді на запитання. • Чим був незадоволений господар?• Чому він прогнав третього слугу, незважаючи на те, що він зберіг господареві гроші?• Що означає, на вашу думку, вислів «закопати свій талант у землю»? Творче завдання
1. Розпитайте дорослих про те, як вони розвивали власні здібності впродовж життя. Підготуйте стислу розповідь про когось із них.2. Складіть коротку розповідь про те, як ви розумієте, що таке щаслива сім’я. Проілюструйте вашу розповідь малюнком. (випереджальне завдання) Пояснення домашнього завдання
і систематизація знань № 1
Тема: Здоров’я людини. Фізична складова здоров’я
І варіант
І рівень – початковий
Оберіть правильне твердження:
1. Різні складові здоров’я:
а) існують незалежно одна від одної;
б) проявляються кожна сама по собі;
в) не впливають одна на одну;
г) тісно пов’язані між собою й впливають одна на одну.
2. Найважливішим чинником, що впливає на здоров’я, є:
а) спосіб життя;
б) спадковість;
в) медичне обслуговування;
г) навколишнє середовище.
3. Стати дорослим означає:
а)готовність створювати родину, мати власних дітей і нести за них духовну й матеріальну відповідальність;
б) нікого не слухатися;
в) готовність створювати родину, мати власних дітей, але не нести за них духовної й матеріальної відповідальності;
г) усіма командувати.
ІІ рівень – середній
Виберіть одну або декілька правильних відповідей.
4. Основні правила здорового способу життя:
а) нераціональне харчування;
б) оптимальна рухова активність;
в) невідповідність життєдіяльності біоритмам;
г) раціональне чергування праці та відпочинку;
д) відповідність фізичних і розумових навантажень віку;
е) додержання розпорядку дня;
є) доброзичливе ставлення до оточуючих;
ж) відмова від шкідливих звичок;
з) додержання правил гігієни.
5. Що повинен робити підліток для того, аби стати соціально зрілим:
а) активно вчитися розуміти інших людей, розбиратися в їхніх стосунках;
б) брати на себе відповідальність за свої вчинки;
в) якнайкраще зорганізувати свою поведінку в соціальному середовищі;
г) не аналізувати свій внутрішній досвід і не змінювати своєї поведінки залежно від її аналізу.
6. Вміння, яких має набути підліток при підготовці до дорослого життя:
а) знайти своє місце класі, групі підлітків;
б) відповідати за свої вчинки;
в) бути самостійним;
г) учитися, здобувати знання, які пізніше знадобляться для майбутньої професії.
ІІІ рівень – достатній
7. Знайдіть відповідність між термінами та їхніми визначеннями.
Термін | Визначення |
1. Феномен | А. білки, жири, вуглеводи, вітаміни й мінераль- ні речовини |
2. Здоров’я | Б. оцінка, аналіз стану і прогноз розвитку яко-гось процесу |
3. Здоровий спосіб життя людини (ЗСЖ) | В. виняткове, незвичайне, рідкісне явище, те, що важко осягнути |
4. Поживні речовини | Г. стан повного фізичного, соціального, духов-ного і психічного благополуччя, а не тільки відсутність хвороб і фізичних дефектів |
5. Моніторинг | Д. спрямований на профілактику хвороб і зміц-нення здоров’я |
8. Закінчити речення.
- Рухова активність - ____________________________________________.
- Біологічні ритми людей впливають_______________________________.
9. Поясніть , чому важливо пити воду?
ІV рівень – високий
10. Доведіть, що здоров’я є важливою людською цінністю. Як ви розумієте притчу „Доля”?
Один мандрівник вирішив відпочити. Ліг біля колодязя і заснув. І тут до нього прийшла Доля. Вона попрохала посунутись. Мандрівник не погодився. Тоді Доля взяла і сама його посунула, сказавши при цьому: «Упадеш у колодязь і будеш звинувачувати Долю».
11. Чому людині важливо вміти планувати своє життя?
12. Поясніть, як ви розумієте українське прислів’я «Чистота – запорука здоров’я»?
9 клас
Узагальнення і систематизація знань № 1
Тема: Здоров’я людини. Фізична складова здоров’я
ІІ варіант
І рівень – початковий
Оберіть правильне твердження:
1. Загальнолюдськими цінностями є:
а) кар’єра, гроші, необмежена влада; б) успіх, популярність, слава;
в) родина, здоров’я, освіта, робота; г) реклама, прибуток, зброя.
2. Ознакою соціального здоров’я є:
а) успішна робота фізіологічних систем організму людини – опорно-рухової, кровоносної, травної, нервової, видільної та інших систем;
б) успішний розвиток особистості людини, її вміння вільно й відповідально визначати своє місце серед інших людей;
в) нормальне функціонування процесів мислення, пам’яті, уяви, уваги;
г) здатність адекватно оцінювати й сприймати свої почуття й відчуття.
3. Доросла людина повинна:
а) мати професію, бути економічно незалежною та забезпечувати себе матеріально;
б) не враховувати інтереси інших людей;
в) одержувати допомогу від батьків;
г) одержувати допомогу від своїх дітей.
ІІ рівень – середній
Виберіть одну або декілька правильних відповідей.
4. Якості, притаманні людині, яка веде здоровий спосіб життя:
а) знає, які форми поведінки сприяють її благополуччю і чому;
б) бажає бути собі хазяїном і вірить у те, що здоровий спосіб життя матиме позитивні результати;
в) емоційно негативно ставиться до життя;
г) має почуття самоповаги.
5. Соціально зріла особистість вміє:
а) брати на себе відповідальність за свої почуття, думки, а головне – за вчинки;
б) перекладати свою провину на інших, знаходити причини своїх невдач в інших людях;
в) тверезо оцінювати сформовану ситуацію і свої можливості, здатність брати уроки зі своїх невдач;
г) повноцінно спілкуватися з іншими людьми, співпрацювати з ними.
6. До складових особистої гігієни належать:
а) оптимальний режим праці та відпочинку;
б) догляд за шкірою тіла і рук;
в) догляд за обличчям ;
г) гігієна одягу та взуття;
д) відсутність корисних звичок;
е) любов до близьких, позитивне сприйняття життя;
є)догляд за нігтями рук і ніг;
ж) гігієна помешкання;
з) догляд за волоссям;
и) догляд за порожниною рота.
ІІІ рівень – достатній
7. Знайдіть відповідність між термінами та їхніми визначеннями.
Термін | Визначення |
1. Кредо | А. важлива складова, що визначає загальний стан здоров’я людини, і є основою ЗСЖ |
2. Здоров’я | Б. додержання вимог і правил заради збережен-ня власного здоров’я і працездатності |
3. Здоровий спосіб життя людини (ЗСЖ) | В. особисте переконання, основа світогляду людини |
4. Особиста гігієна | Г. стан повного фізичного, соціального, духов-ного і психічного благополуччя, а не тільки відсутність хвороб і фізичних дефектів |
5.Фізичне здоров’я | Д. спрямований на профілактику хвороб і зміц-нення здоров’я |
8. Закінчити речення.
- Основні принципи правильного харчування- ______________________.
- Стежити самостійно можна за такими показниками фізичного здоров’я______________________________________________________.
9. Поясніть , чому важливо набути навичок особистої гігієни з дитинства?
ІV рівень – високий
10. Доведіть, що здоров’я є важливою людською цінністю. Як ви розумієте притчу „Доля”?
Один мандрівник вирішив відпочити. Ліг біля колодязя і заснув. І тут до нього прийшла Доля. Вона попрохала посунутись. Мандрівник не погодився. Тоді Доля взяла і сама його посунула, сказавши при цьому: «Упадеш у колодязь і будеш звинувачувати Долю».
11. Поясніть, у чому, на вашу думку, полягають переваги ЗСЖ?
12. Поясніть, як ви розумієте вислів «Труднощі загартовують»?
Слово «моніторинг» (від латин. monitor — той, хто попереджає) означає «спостереження», «контроль», «вимірювання». Під моніторингом розуміють систематичне одержання й обробку інформації, що може бути використана для прийняття того чи іншого рішення. Моніторинг фізичної складової дає можливість визначити зміни в здоров’ї людини, їхню відповідність віковій та статевій нормі.https://pon.org.ua/uploads/posts/2018-10/thumbs/1539077800_finmonitoring_800_350-685x350.png
До видів моніторингу фізичного здоров’я підлітків належать:моніторинг фізичного розвитку;моніторинг функціональної підготовленості;моніторинг фізичної підготовленості. Деякі показники фізичного здоров’я потребують моніторингу лікарів: профілактичних оглядів, ультразвукового обстеження, флюорографії, аналізів тощо. За деякими показниками ви можете стежити самостійно, наприклад: за частотою пульсу, артеріальним тиском, розвитком фізичних якостей, зміною маси тіла.
Експрес-оцінка фізичного здоров’я. Частота пульсу, або частота серцевих скорочень (ЧСС)Артеріальний тиск (АТ)Співвідношення зросту і маси тілаhttps://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn: ANd9 Gc. Tt. UEj. Uf. NCt. Yj. K2 VFH3 CNXac-Ay. Z3i. Yah. H1h. Q&usqp=CAUhttps://cdn.abo.media/upload/article/o_1d38kkgsk1vgd1kfh13d01pot123n2n.jpghttp://radka.in.ua/wp-content/uploads/2019/06/a76397cf1176f85a04001d62ce618ab4.jpg
Експрес-оцінка фізичного здоров’я. Частота пульсу, або частота серцевих скорочень (ЧСС)Вимірювати сидячи або лежачи. Найкраще — уранці після сну чи після відпочинку. Визначати, поклавши чотири пальці на зап’ясток. Полічити пульс за 20 секунд, результат помножити на три. Зазвичай нормою вважають 60-80 ударів за хвилину. Що менша частота серцевих скорочень у стані спокою, то тренованіше й здоровіше серце. За підвищеної частоти пульсу нетреноване серце робить більше скорочень, а тому швидше втомлюється, «зношується»..https://content.apteka-ds.com.ua/images/system/tips/avatars/000/000/103/medium/%D0%BF%D1%83%D0%BB%D1%8 C%D1%81.jpg?1637882784
Експрес-оцінка фізичного здоров’я. Артеріальний тиск (АТ)Для вимірювання AT користуються тонометрами. Нормальними показниками AT вважають 110/70 і 120/80 мм ртутного стовпчика. Такі показники бажано підтримувати все життя. Якщо AT під час першого вимірювання виявиться трохи завищеним, не варто перейматися. Упродовж тижня вимірюйте артеріальний тиск, наприклад, двічі на день — уранці і ввечері. Якщо показники відповідатимуть нормі — усе гаразд. Якщо ж самопочуття погіршиться — слід звернутися до лікаря якомога швидше.https://impuls24.com.ua/wp-content/uploads/2019/08/Vysokoe-davlenie.jpg
Експрес-оцінка фізичного здоров’я. Співвідношення зросту і маси тіла. Якщо ваш ІМТ від 18 до 25 одиниць, — ви маєте нормальну масу. Якщо він трохи вищий або нижчий, хвилюватися не варто, адже тіло росте й розвивається непропорційно. Проте якщо ваш ІМТ нижчий за 15 чи вищий за 30 одиниць, слід звернутися до лікаря.https://znaimo.gov.ua/media/foto/image.pnghttps://chemoteka.com.ua/images/3d944/7693c/00ea8fa1ca0.png
Розвиток фізичних якостей. Витривалість - характеризує загальний рівень працездатності. Визначити власну витривалість можна так. Швидко підніміться сходами до п’ятого поверху. Якщо відчуваєте задишку після другого поверху, у вас слабкий рівень витривалості; після третього поверху — задовільний рівень витривалості; після четвертого — середній рівень витривалості. Якщо дістанетеся п’ятого поверху трохи захекавшись, ви маєте гарну витривалість.https://gazette.com.ua/images/2021/02/12/8317976b5b01d24688245dc43679c69d_large.jpg
Розвиток фізичних якостей. Щоб проаналізувати стан серцево-судинної системи, можна визначити коефіцієнт витривалості (КВ) за формулою: КВ = ЧСС х 10 : пульсовий тиск. Для цього слід виміряти ЧСС і АТ у спокої, від верхнього значення АТ відняти нижнє значення: різниця — це пульсовий тиск. Нормою вважають КВ = 16. Збільшення цього показника свідчить про ослаблення серцево-судинної системи, зменшення — про втому.https://likarni.com/files/node_complex/rasshirennaja-programma-zdorovoje-serdce-i-sosudy-ot-doctor-sam.jpg
Розвиток фізичних якостей. Щоб визначити м’язову витривалість, можна виконати віджимання від підлоги. Якщо віджимання виконуються без перерви і відпочинку: 3 хвилини і більше — високий рівень м’язової витривалості;1-2 хвилини — середній рівень м’язової витривалості;менше як 1 хвилина — низький рівень м’язової витривалості.https://vodateplo.dp.ua/wp-content/uploads/5645454-e1542487075607.jpg
130-120 см — маєте чудову силу м’язів;117-109 см — сила м’язів добра;105-90 см — задовільна сила м’язів;менше як 90 см — сила м’язів слабка. Розвиток фізичних якостей. Силу м’язів ніг, черевного преса можна визначити, стрибнувши з місця вперед. Виміряти відстань від кінчиків пальців ніг до найближчого місця торкання підлоги чи ґрунту. Якщо відстань, на яку стрибнули:https://publish.com.ua/images/2021/11/18/scale_1200_large.jpg
Міцність імунітету. Зазвичай визначають за аналізом крові. Усі можуть оцінити цей показник, наприклад, за кількістю випадків застудних захворювань протягом року. Якщо хворієте 3-6 разів на рік (за відсутності хронічних хвороб), застуди проходять швидко і без ускладнень, можна вважати стан імунної системи нормальним. Якщо частіше, слід обов’язково звернутися до лікаря.https://www.bsmu.edu.ua/wp-content/uploads/2019/03/3650.jpghttp://poradum.com/wp-content/uploads/2017/01/b86c6f4169f42ec41a06dddded1c4429.jpg
Підсумок. Щоб зберігати і зміцнювати здоров’я, потрібно здійснювати постійний його моніторинг. Показники здоров’я мають контролювати лікарі та лікарки. Проте за деякими показниками фізичного здоров’я людина може стежити самостійно. Уміти здійснювати експрес-оцінку власного фізичного здоров’я. Пам’ятати, що щоденна ранкова зарядка, загартовування, ходьба пішки, активний відпочинок зміцнюють організм. Ви добре почуватиметеся й матимете гарну фізичну форму.
Домашнє завдання Здійсніть експрес-оцінку власного рівня фізичного здоров’я. Скористайтеся матеріалом параграфа й набутими в попередні роки знаннями. Зробіть висновок, чи потрібно вам внести корективи в розпорядок дня, щоб поліпшити показники фізичного здоров’я.https://www.bsmu.edu.ua/wp-content/uploads/2019/03/3274.jpg
Використані джерелаhttps://www.bsmu.edu.ua/wp-content/uploads/2019/03/3274.jpghttps://pon.org.ua/uploads/posts/2018-10/thumbs/1539077800_finmonitoring_800_350-685x350.pnghttps://static.toiimg.com/thumb/msid-86613697,imgsize-8920,width-400,resizemode-4/86613697.jpghttps://mozok.click/uploads/osn-zdr-9-taglina/osn-zdr-9-taglina-41.jpghttps://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn: ANd9 Gc. Tt. UEj. Uf. NCt. Yj. K2 VFH3 CNXac-Ay. Z3i. Yah. H1h. Q&usqp=CAUhttp://radka.in.ua/wp-content/uploads/2019/06/a76397cf1176f85a04001d62ce618ab4.jpghttps://content.apteka-ds.com.ua/images/system/tips/avatars/000/000/103/medium/%D0%BF%D1%83%D0%BB%D1%8 C%D1%81.jpg?1637882784https://impuls24.com.ua/wp-content/uploads/2019/08/Vysokoe-davlenie.jpghttps://znaimo.gov.ua/media/foto/image.pnghttps://gazette.com.ua/images/2021/02/12/8317976b5b01d24688245dc43679c69d_large.jpghttps://likarni.com/files/node_complex/rasshirennaja-programma-zdorovoje-serdce-i-sosudy-ot-doctor-sam.jpghttps://vodateplo.dp.ua/wp-content/uploads/5645454-e1542487075607.jpghttps://publish.com.ua/images/2021/11/18/scale_1200_large.jpghttps://www.bsmu.edu.ua/wp-content/uploads/2019/03/3650.jpghttps://s1.bloknot-volgodonsk.ru/thumb/550x0xcut/upload/iblock/62e/immunitet-36_6.jpg
Лікар Гіппократ говорив: «Скажи мені, що ти їси, і я скажу тобі хто ти».
Питтєвий режим підлітка Споживання води визначається багатьма чинниками: умовами навколишнього середовища, характером роботи, віком, масою тіла, станом організму, кількістю та видом спожитої їжі і навіть звичками й традиціями. Маса тіла х 0,03 = об'єм води (л)Добова потреба людини у воді 1 склянка =200мл
Біологічні ритми – це ритмічні коливання процесів життєдіяльності, притаманні усім живим організмам. Вони є внутрішні і зовнішні. Внутрішні біоритми – це дихальний або серцевий ритми, біоелектричні коливання мозку, циклічність процесів травлення, виділення. Зовнішні біоритми – це добовий, місячний, річний цикли. Замовлені змінами таких параметрів навколишнього середовища, як освітленість, вологість, температура повітря, інтенсівність сонячної радіації.
Біологічні ритми і здоров’я. Періоди коливань внутрішніх біоритмів (частота дихання, пульсу, електричної активності серця, електромагнітної активності мозку) мають діапазони допустимих значень. Будь – які відхилення за межи цих діапазонів можуть свідчити про порушення здоров’я і навіть загрозу життю. Найбільш небезпечно нехтувати добовими біоритмами, адже вони сформовані у процесі еволюції й ідеально підходять людині. Річні цикли, пов’язані зі зміною сезонів, також впливають на здоров’я.
Біоритми і працездатність людини. Біоритми впливають на працездатність людини, здатність до навчання і сприйняття інформації, пам’ять, творчі здібності, концентрацію, м’язову силу, швидкість реакцій, настрій тощо.5-6 годин ранку - найбільш сприятливий час для підйому; настрій відмінний, голова яснау цей час починає працювати товстий кишечник, підвищується температура тіла. У крові підвищується вміст гемоглобіну і цукру, збільшується продукція гормонів активності - адреналіну, кортизолу. Організм готовий до активності.6 година ранку - підвищується кров'яний тиск, частішає серцебиття. Організм повністю прокидається7-8 годин ранку - ідеальний час для сніданку.
Біоритми і працездатність людини.8:00 ранку - організм повністю закінчує свій відпочинок. Серце максимально підсилює свою діяльність. Слід уникати навантажень на серце. Посилюється больова чутливість, тому слід уникати хворобливих процедур.9 годинa ранку - найкращий час для початку робочого дня. Настрій піднімається, енергія підвищується. Працездатність висока, пам'ять працює ідеально. Серце працює добре. 9-12 годин - час для інтелектуальної і фізичної діяльності.
Біоритми і працездатність людини. 13 годинa - зниження працездатності, поява втоми і бажання відпочити. Час відпочинку для печінки. 14 годинa - ослаблення енергії, реакції уповільнені. 15 година - організм відновлюється і входить в нормальний стан. Органи почуттів загострюються, посилюється інтуїція. Добре працює довгострокова пам'ять, це час для запам'ятовування інформації.16 година - підйом працездатності. Підвищується цукор в крові. Відмінний час для нових відчуттів.17 година - ефективність роботи на високому рівні.18 година - зниження психічного збудження. 18-19 годин - час вечері.20-21 година - корисні легкі фізичні навантаження, прогулянки на свіжому повітрі.21 - 22 година - час лягати спати. Температура тіла знижується. Організм готується до сну.
Значення сну у юнацькому віці Потреба у відпочинку навіть більша. Ніж у дорослої людини. Доросла людина – 8 годин на добу. Підлітки – 8,5 – 10 годин на добу 22-24 години - дуже корисний час для сну. Сон сприяє відтворенню сил та поповнення енергії.23 година - Початок відновлювальної роботи клітин організму.24 година - Відновлюється нервова система, мозок аналізує денну інформацію. Відсутність сну в цей період є дуже шкідливим для організму.1 години ночі - необхідно спати. У цей час відбувається найбільш повноцінний відпочинок і відновлення організму. В першій половині ночі переважає повільний сон. У цей час відбувається вироблення соматотропного гормону, що відповідає за розмноження і ріст клітин організму, відновлюються тканини тіла. Організм очищається від токсинів за рахунок активної роботи печінки.
Значення сну у юнацькому віці 2 годині ночі - більшість органів припиняють свою діяльність.3-4 година ночі - найглибший сон.3 година ночі - тіло максимально розслаблене. Кров'яний тиск дуже низький, пульс слабкий. У цей час відбувається очищення легенів. У хворих можливе погіршення нападів кашлю.4 година ночі - дихання стає більш слабким і переривчастим, загострюється слух. Система кровообігу в стані повного розслаблення.5 година ранку - швидка фаза сновидінь, людина бачить цілу серію сновидінь. Така коротенька схема наших добових біоритмів. І якщо намагатися слідувати їй, то це обов'язково окупиться здоров'ям, спокоєм та красою.
Поняття про гігієну. Гігієна – це наукова дисципліна та практична галузь медичної науки, яка досліджує закономірність впливів навколишнього середовища на організм людини й громадське здоров’я з метою обґрунтування гігієнічних нормативів, санітарних норм і правил, а також профілактичних заходів. Вона забезпечує оптимальні умови для життєдіяльності людини, збереження й зміцнення ії здоров’я та запобігання виникненню різних захворювань.
Поняття про гігієни. Громадська гігієна – заходи спрямовані на збереження здоров’я населення. До них належать: державний контроль за якістю продуктів, ветеринарний контроль, санітарний контроль лікарень, закладів громадського харчування, навчальних закладів тощо. Особиста гігієна – спрямована на збереження і зміцнення індивідуального здоров’я. Серед її складових – гігієна органів слуху, зору, гігієна порожнина рота, гігієна шкіра, волосся, а також гігієна одягу, взуття, житла, гігієна харчування.
Чому додержання чистоти й охайності важливі для здоров’я?Пригадай. Дізнаєшся про складові особистої гігієни;Особливості догляду за шкірою тіла; Засоби особистої гігієни. У цьому параграфі:
У давньогрецькій міфології Гігієя — богиня здоров’я. На зображеннях богиню обвиває змія, як символ мудрості, святості та чистоти. Змія кусає того, хто порушує закони Гігієї. Особиста гігієна — це додержання вимог і правил заради збереження власного здоров’я і працездатності. Вона спрямована на профілактику хвороб, створення сприятливих умов для життя і гарного самопочуття.
У підлітковому віці потові залози функціонують активніше, ніж у дитинстві. Шкіра швидше забруднюється, створюються сприятливі умови для розмноження бактерій, знижуються захисні властивості шкіри, може з’явитися неприємний запах, зокрема під пахвами. Щоб уникнути проблем, пов’язаних із забрудненням і захворюваннямишкіри, треба додержуватися навичок особистої гігієни.
Якщо після користування милом, кремом, гелем відчуваєшсвербіж шкіри, виникає почервоніння, набряк, негайно припиникористуватися цим засобом і розкажи про це дорослим. Виконуючи всі гігієнічні поради, завжди будеш охайним таматимеш привабливий вигляд. Це не тільки корисно для здоров’я,а й сприяє впевненій поведінці, підвищенню самооцінки.
Особиста гігієна під час занятьфізичною культурою та спортом. ПЕРЕД ЗАНЯТТЯМВзувати спортивне взуття. Добирати спортивний одяг відповідно до рухової активності. Для занять гімнастикою чи бігом вибирати спортивний одяг із тканин, що добре поглинають вологу, і шкарпетки з натуральнихниток.
Особиста гігієна під час занятьфізичною культурою та спортом. ПІСЛЯ ЗАНЯТТЯПід час прийняття душу використовувати особисті мочалку, рушники (різні для тіла і ніг), захисну шапочку для волосся, гумові капці. Не носити спортивне взуття цілийдень, перевзуватися. Якщо немає можливості прийняти душ, то можна скористатися вологими серветками. Після заняття переодягатися в чистийодяг.
ПІДСУМКИЩоденне додержання основних правил особистої гігієни — запорука здоров’я. Якщо займаєшся фізичною культурою та спортом, слід знати й додержуватися правил особистої гігієни під час занять. Усі засоби особистої гігієни добирати індивідуально, відповідно до віку. Користуватися тільки власними предметами особистої гігієни.
Принципи рухової активності 1. Принцип індивідуальності – означає, що кожна людина має унікальні характеристики, які визначають її здатність адаптуватися до фізичних навантажень. Генетичні особливості, вік людини, стан її здоров’я впливають на інтенсивніть обміну речовин, нервової та ендокринної регуляції. Та сама тренувальна програма може ідеально підходити одній людині і зовсім не підходити іншій.
Піраміда рухової активності Існує шість складових фізичної форми: витривалість (загальна і м’язова), сила, спритність, гнучкість і склад тіла. Для підтримання доброї фізичної форми існують спеціальні вправи, зокрема ті, які нині називають фітнесом. Більшість їх поділяють на дві категорії: аеробні та анаеробні.
Аеробні вправи Будь-які активності, в яких задіяно великі групи м’язів і які виконуються ритмічно в помірному темпі протягом щонайменше 10 хвилин тричі на день або 20-30 хвилин одноразово. Біг підтюпцем, плавання, катання на велосипеді, танці. Тренують серце, поліпшують кровообіг, м’язи отримують достатню кількість кисню. Підвищують показники загальної та м’язової витривалості.
Анаеробні вправи Види рухової активності, під час яких м’язи змушені продукувати енергію в умовах дефіциту кисню, оскільки кров не встигає постачати потрібну його кількість. Забіг на коротку дистанцію, тренування на силових тренажерах. Збільшують об’єм м’язів і підвищують показники м’язової витривалості і м’язової сили.
Користь для фізичного благополуччя. Робить нас сильними, наповнює енергією, покращує структуру, координацію рухів і швидкість реакції. Вона Тренує м’язи (у тому числі й серце), зміцнює кістки, стимулює обмін речовин, допомагає підтримувати ідеальну масу тіла, зменшує ризик виникнення захворювань. Регулярні тренування покращують показники роботи багатьох органів і систем (серцево-судинної, респіраторної, опорно-рухової, ендокринної, нервової).
Користь для психологічного благополуччя Помірні фізичні навантаження сприяють виділенню особливих речовин – ендорфінів, які ще називають «гормонами щастя». Спортивні досягнення здатні суттєво підвищити самооцінку. Гартують волю, вчать досягати успіху в спорті й у навчанні. Знижують рівень стресу, зменшують ризик виникнення депресії. Знімають психологічне напруження, тривогу, допомагають упоратися із сильними емоціями.
Користь для соціального благополуччя Покращують стосунки з оточенням. Розвивають почуття впевненості у собі. Удосконалюють навчики спілкування з іншими людьми. Навчають бути членом команди, надихати і підтримувати один одного, досягати спільної мети. Можуть підвищувати соціальний статус людини, формують активну громадянську позицію особистості.
Підсумки Рухова активність є одним із найважливіших чинників підтримання загального благополуччя. Вона впливає на всі аспекти здоров’я – фізичне, психологічне, соціальне. Рухова активність розвиває м’язи, допомагає підтримувати ідеальну вагу, зменшує ризик виникнення багатьох захворювань. Фізична активність допомагає підтримувати психологічну рівновагу: зменшує стрес і ризик виникнення депресії, поліпшує роботу мозку, підвищує самооцінку, вчить досягати успіху, гідно переживати перемоги і поразки, долати тривогу і гнів. Багато видів рухової активності сприяють знайомству з новими людьми, розвитку навичок спілкування і зміцненню стосунків.
Збереження і зміцнення фізичної складової здоров'я.
Взаємозв’язок складових фізичного здоров’я.
За визначенням Всесвітньої організації охорони здоров'я, здоров'я — це «стан повного фізичного, духовного й соціального благополуччя, а не лише відсутність хвороб і фізичних дефекатів». Фізична складова здоров'я важлива, оскільки людина як біологічна істота має певні анатомічні й фізіологічні особливості, а нормальний стан організму забезпечується злагодженою роботою систем органів. Наше фізичне здоров’я залежить від того, наскільки добре виконують свою роботу опорно-рухова, кровоносна, травна, нервова, видільна й інші системи організму. Коли людина фізично здорова, то її тіло виглядає красиво, а всі системи успішно виконують свою роботу.
Рух – це життя, він будує наш організм, зміцнює опорно-руховий апарат, розвиває м’язи, робить фігуру стрункою і красивою. Ще стародавні лікарі та філософи вважали, що без руху і занять фізичною культурою людина не може бути здоровою, адже вправи та регулярна фізична активність допомагає багатьом системам та органам людського тіла працювати краще і зменшує ризик виникнення багатьох захворювань.
Регулярна фізична активність є обов’язковою та незамінною складовою здорового способу життя у будь-якому віці. Вона не лише покращує самопочуття, але і приносить істотну користь для здоров’я. Щоденні різноманітні фізичні вправи забезпечують:– зменшення ризику небезпечних захворювань, включаючи патологію серця, інсульт, діабет та рак;– покращення функціонального стану кісток та суглобів;– поліпшення самооцінки та якості життя;– хороший апетит та можливість споживання більшої кількості здорової їжі для компенсації енергетичних витрат та задоволення потреб організму в необхідних харчових речовинах.
Фізичні вправи – потужний антидепресант. Дослідження за дослідженнями показують, що рухова активність сприяє збереженню розумового здоров’я та знижує симптоми депресії. Антидепресивний ефект регулярних фізичних вправ може бути порівняний з сильнодіючими антидепресантами. Всього лише півгодини вправ в день на протязі 3-5 днів на тиждень значно знижують симптоми депресії.
Взаємозв’язок рухової активності й адекватного харчування. Тіло людини дозволяє виконувати найрізноманітніші рухи, але для цього необхідна енергія. Потрібну енергію ми отримуємо з їжі. Енергетична цінність споживаної за день їжі має відповідати витраченій за цей час енергії. Отже, наша рухова активність залежить від адекватного харчування. Що значить «адекватного»? Це означає, що кількість необхідної їжі визначається енергетичними потребами організму: отримана енергія має дорівнювати витраченій.
Необхідно збалансувати те, що ми отримуємо, із тим, що витрачаємо, тобто кількість їжі з кількістю рухової активності. Якщо ми знаємо свої енерговитрати, тоді можна визначити, скільки необхідно з’їсти, щоб відновити витрачену енергію. Зрозуміло, що це не може бути незмінний обсяг їжі: він буде різним день від дня так само, як і енерговитрати. Однак загалом принципи адекватного харчування мають відповідати руховій активності людини.
Взаємозв’язок принципів рухової активності, особистої гігієни, повноцінного відпочинку. Здоров’я людини залежить від звичного для неї рівня рухової активності. Рухова активність — це сумарна величина різноманітних рухів за певний проміжок часу (годину, добу). Наприклад, добова рухова активність — це сума рухів, виконаних протягом дня. Добова рухова активність залежить від індивідуальних особливостей людини, соціально-економічних умов життя, кількості вільного часу й характеру його використання, доступності спортивних споруд.
Існують певні гігієнічні принципи рухової активності:• оптимальний руховий режим з урахуванням біологічної потреби організму в русі, його фізичних можливостей, віку, стану здоров’я;• систематичність занять і поступове збільшення навантажень;• дотримання правил особистої гігієни під час занять фізичною культурою.
Кожен, хто починає займатися фізичними вправами, або хто систематично займається спортом, повинен пам’ятати про необхідність дотримання правил особистої гігієни. Насамперед — дотримання чистоти шкіри. Тобто після занять фізичною культурою чи спортивних тренувань необхідно прийняти душ. Звичайно, слід стежити за чистотою білизни, одягу, взуття, спортивної форми. Під час занять фізичними вправами, спортом не варто одягатися надто тепло, навіть узимку при ходьбі на лижах або бігу на ковзанах. Бажано, щоб одяг був комфортний, не обмежував рухів і добре вбирав вологу. Правила гігієни під час занять фізичними вправами
Спортивне взуття має бути легким, зручним і добре захищати ступню від травм. Взуття для лиж і ковзанів має бути на півномера більшим, щоб можна було надягти вовняні шкарпетки і покласти устілку. Якщо взуття мокре, його слід просушити в теплому приміщенні (не біля вогню) і змастити жиром. Шкарпетки потрібно міняти якомога частіше.
Не можна інтенсивно бігати та навантажувати себе натщесерце або відразу після їжі. Бігати краще по м’якому ґрунту. За тривалого бігу по жорсткій поверхні, наприклад, по асфальту, може з’явитися біль у м’язах ніг. Також такий біг негативно впливає на суглоби нижніх кінцівок. На початку занять необхідно робити розминку, а наприкінці — вправи для розслаблення м’язів. Якщо недостатньо розігріти тіло під час розминки, після занять можуть боліти м’язи. Це також може призвести до травм.
Рухову активність необхідно чергувати з повноцінним відпочинком. Відпочинок має випереджати втому. Тобто не треба доводити себе руховою активністю до стану глибокої і постійної втоми. Відпочинок — це не просто лежання на дивані. Найкращим відпочинком є зміна видів діяльності: зробили уроки — пограли у дворі в настільний теніс; почитали книжку — прогулялися в парку; пограли у футбол — допомогли мамі на кухні; прибрали у своїй кімнаті — зіграли з приятелем партію в шахи.Існують певні взаємозв’язки між принципами рухової активності, особистої гігієни, повноцінного відпочинку, адекватного харчування. Усі разом вони формують основу здорового способу життя.
Отже: Здоровий спосіб життя забезпечується взаємозв'язаними принципами особистої гігієни, адекватного харчування, рухової активності, повноцінного відпочинку. Вибираючи спосіб життя, необхідно враховувати єдність і взаємозалежність цих принципів. Важливо розуміти, що основний принцип адекватного харчування — це його відповідність руховій активності, а рухова активність, своєю чергою, передбачає повноцінний відпочинок і дотримання правил особистої гігієни.
Чинники, що впливають на показники здоров’я населення.
Сфери життя людини.
Поняття «здоров’я» спочатку пов’язували лише з фізичним станом людини. Розвиток суспільства й успіхи багатьох наук зумовили те, що поняття «здоров’я» набуло нового змісту. До поняття «здоров’я» додали моральну, інтелектуальну, емоційну, соціальну та інші складові, що разом утворюють єдиний комплекс здоров’я людини.
Ознаки захворюванняце негативні фізіологічні показники (головний біль, підвищення температури, тиску тощо), тривала депресія, відсутність життєвої енергії. Між здоров’ям і хворобою існує проміжний стан, коли людина ще не хворіє, але вже не є здоровою. Такий стан передує певним захворюванням, тому його важливо вчасно розпізнати і проконсультуватися з лікарем
Мотивація до здорового способу життя. Спосіб життя кожної людини визначають її ставлення до навколишнього світу, до себе, до свого здоров’я. Кожна людина має самостійно прийняти рішення, вибрати для себе спосіб життя, сама відповідати за його результати. Залучення людини до здорового способу життя починається з формування в неї мотивації. Мотив — це внутрішня спонука особистості до того чи іншого виду активності (діяльності, спілкування, поведінки), пов’язаної із задоволенням певної потреби.
§ 3. СУЧАСНЕ УЯВЛЕННЯПРО ЗДОРОВ’ЯБілокузьминівський ліцей Костянтинівської міської ради Донецької областіРозробила: Прокоф’єва Л. Р.,практичний психолог, учитель основ здоров’я
Здоров’я: медичний і холістичний підходиІз XVII століття західна медицина пішла хибним шляхом, умовно відокремивши людину від навколишнього середовища і поділивши її на дві самостійні сутності: тіло (soma) і душу (psyche). Відтоді майже до середини ХХ ст. здоровим вважали кожного, хто не був хворим, а пацієнта розглядали лише як тіло з відхиленнями від фізіологічної норми. Зусилля лікарів спрямовувалися на компенсацію цих відхилень. Лікарі навчилися допомагати при переломах, пораненнях, багатьох небезпечних інфекціях, ускладненнях під час пологів. Збільшилася середня тривалість життя людей завдяки поліпшенню харчування, очищенню питної води, пастеризації молока, запровадженню стерильності у лікарнях, винайденню вакцин і антибіотиків.
Здоров’я: медичний і холістичний підходи. У другій половині ХХ ст. виник інший підхід до здоров’я — холістичний, що в перекладі з давньогрецької означає «цілий, цілісний». Хвороба спричиняє пригнічений психологічний стан. І навпаки, наслідком тривалого чи дуже сильного стресу можуть бути фізіологічні відхилення і соматичні (тілесні) захворювання — інфаркт, виразка шлунку, цукровий діабет тощо. За холістичного підходу здоров’я розглядається не лише як відсутність хронічних хвороб, а набагато ширше — як стан повного фізичного, психологічного і соціального благополуччя. Як зазначив Марк Твен, «давні люди вкрали всі наші нові ідеї». Адже ще 2500 років тому Гіппократ казав, що здоров’я людини є виявом її внутрішньої гармонії і гармонії з оточенням.
Здоров’я: медичний і холістичний підходи. За допомогою табл. 1 «Холістична модель здоров’я» проаналізуйте, які ваші висловлювання є ознаками соціального благополуччя людини, а які характеризують психологічні (інтелектуальні, емоційні чи духовні) аспекти здоров’я. Об’єднайтесь у три групи і за допомогою матеріалу цього параграфа підготуйте повідомлення: група 1: про фізичне благополуччя;група 2: психологічне благополуччя;група 3: соціальне благополуччя.
Фізичне благополуччя. Фізичне благополуччя — це сукупність ознак, які характеризують рівень розвитку людського організму, функціональні можливості його органів і систем.стан опорно-руховогоапаратустан серцево-судинної системистан імунної системиздатність організму засвоювати кисень,роботасерця,показники фізичного здоров’я. Стан шкіри. Стан нервової системи,Стан системи травлення,Стан Ендокринної системи. Стан репродуктивної та сечостатевої систем
Фізичне благополуччя. Міцне фізичне здоров’я забезпечує нас енергією для щоденного життя, полегшує адаптацію до навколишнього середовища допомагає виживати в екстремальних ситуаціях. Фізичне благополуччя підвищує шанси людини захищатися від інфекцій, уникати травм, а також швидко одужувати після хвороби.
Психологічне благополуччя. Наше психологічне благополуччя залежить від того, що ми думаємо про себе, як долаємо стреси, засвоюємо інформацію і приймаємо рішення. Найважливішим критерієм психологічного благополуччя є відчуття психологічної рівноваги,«Здорова людина бачить у проблемах можливості, а хвора - у можливостях проблеми»психіатр Аллан Фромм.
Психологічне благополуччя{5940675 A-B579-460 E-94 D1-54222 C63 F5 DA}Ознаки психологічного благополуччя. Ознаки порушення психологічної рівновагикритичне мисленняадекватне сприйняття дійсностівикривлене сприйняття дійсностіуникання відповідальності, наявність шкідливих звичокрозвинене почуття відповідальності за себе (своє життя і здоров’я)здатність засвоювати знання, логічно мислитипогіршення пам’яті, уваги, інших інтелектуальних здібностейпідвищена навіюваністьздатність адекватно оцінювати себе, самоповагаздатність аналізувати проблеми і приймати зважені рішенняхаотичність, категоричність мисленнязанижена самооцінка, утрата віри в себе, свої можливостіприродність поведінки, вихованість, чемністьцілеспрямованість, активність, незалежністьнерішучість, залежність від чужої думкидемонстративність, грубість, пихатістьздатність співчувати, доброзичливістьздатність дотримуватися соціальних норм і правилсхильність до порушення правил, моральних норм, законівемоційна черствість, ворожість, агресивністьвміння пробачати і забувати образиволодіння собоютривожність, зневіразлостивістьоптимізмімпульсивність, різноманітні фобії
Взаємозв’язок різних аспектів здоров’я. Усі три аспекти здоров’я (фізичний, психологічний і соціальний) тісновзаємопов’язані. Тому важливо зберігати рівновагу і дбати про всі аспекти благополуччя. Наприклад, у поході (мал. 7) юнаки і дівчата не лише тренують своє тіло (дбають про фізичне благополуччя), а й гартують волю, навчаються чогось нового, отримують задоволення від спілкування з природою (психологічне благополуччя), а також приємно проводять час зі своїми друзями, вчаться бути командою, надихати і підтримувати одне одного (соціальне благополуччя).
Взаємозв’язок різних аспектів здоров’я. У групах обговоріть і повідомте класу результати:група 1: як погіршення фізичного здоров’я (наприклад, травма) може вплинути на інші аспекти благополуччя;група 2: як невміння приймати відповідальні рішення може вплинути на фізичне і соціальне благополуччя підлітка;група 3: як агресивна манера спілкування може вплинути на фізичний і психологічний стан людини та її оточення.
Немає коментарів:
Дописати коментар